Tussen twee grenzen

TussenTweeGrenzenCMYK

KORTE INHOUD

Vlak voordat de tweede wereldoorlog uitbreekt, is een Nederlandse grenswachter getuige van een meedogenloze Duitse actie; een actie waarvan de gevolgen twee generaties later nog niet zijn uitgewerkt.

Reacties & recensies

Het is een echte streekroman die zich afspeelt in de omgeving van Sittard. Niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland. Het verhaal speelt zich niet alleen af in het heden maar ook in de oorlogsjaren. Het gaat over gewone mensen die door grenzen worden gescheiden maar elkaar ondanks die grenzen toch weten te vinden. Vier sterren (boekhandelaar Wim Krings).

Boekrecensie Biblion (overgenomen van boekensalon.nl)

Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vindt er aan de Nederlands-Duitse grens bij Sittard een schietincident plaats, dat van invloed zal zijn op twee generaties van de familie Meulemans en het Duitse gezin Beckers. Jakob M. was destijds grenswachter en getuige van een brute moord op een Nederlandse arts door een Duitse grenswacht. Later heeft hij onder druk moeten getuigen dat het een ongeluk was. Jakob is voor de rest van zijn leven anti-Duits gebleven en heeft nooit meer een voet over de grens gezet. Zijn zoon Rudi wordt vrachtwagenchauffeur voor Europa. Hij rijdt honderden kilometers om, omdat hij zijn vader beloofd heeft geen voet in Duitsland te zullen zetten. Dan is er nog dochter Willemijn, ze is lerares, wordt verliefd op een Duitser, maar daar heeft haar vader grote moeite mee. Christelijke familieroman over het leven in de grensregio, over vergeving, trouw en loyaliteit. Met positieve, goed uitgewerkte karakters. Op 1 augustus 2013 was het precies vijftig jaar geleden dat in dit gebied de laatste grenscorrectie plaatsvond. Normale druk….Met positieve, goed uitgewerkte karakters… NBD/BIBLION

Van de in 2013 door de bibliotheken aangekochte boeken staat Tussen twee grenzen op plaats 6!!

Fijn publiek bij mijn lezing over in Openbare Bibliotheek Onderbanken in september 2013.

…Ik moest aan Emile Zola denken… (Ger Houben, L1) Mooi compliment tijdens het radiointerview met Ger Houben over voor Radio L1 in juli 2013